dr Maciej Jaskot
adiunkt badawczo-dydaktyczny; kierownik Katedry Językoznawstwa Hiszpańskiego i Dydaktyki Języków Iberyjskich
Katedra Językoznawstwa Hiszpańskiego i Dydaktyki Języków Iberyjskich
pok: 250 (ul. Podchorążych)
https://podcasters.spotify.com/pod/show/langfulness
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8509-797X
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/biblio/bibliografia/dr Maciej Jaskot
adiunkt badawczo-dydaktyczny; kierownik Katedry Językoznawstwa Hiszpańskiego i Dydaktyki Języków Iberyjskich
Katedra Językoznawstwa Hiszpańskiego i Dydaktyki Języków Iberyjskich
pok. 250 (ul. Podchorążych)
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8509-797X
Językoznawca i glottodydaktyk, autor m.in. Ortografii języka hiszpańskiego z ćwiczeniami, współautor Leksykonu aktywnej frazeologii polskiej i ukraińskiej.
Autor licznych artykułów z zakresu lingwokulturologii, frazeologii, glottodydaktyki, językoznawstwa kontrastywnego; zajmuje się konfrontacją językową języków romańskich i słowiańskich, ich frazeologią oraz kulturemami. Twierdzi, że „zdobycie wiedzy na temat kodów kulturowych danej społeczności językowej jest jednym z najważniejszych czynników w procesie nauki języka obcego”. Jest przekonany o tym, że niemożliwe jest opanowanie jakiegokolwiek języka bez refleksji nad jego gramatyką.
Publikacje:
- Ortografia języka hiszpańskiego z ćwiczeniami. PWN, 2021.
- Wielki zbiór ćwiczeń z języka hiszpańskiego. Testy gramatyczne i leksykalne. Poziom A1-C1. Edgard, 2020.
Pełnione funkcje:
- kierownik Katedry Językoznawstwa Hiszpańskiego i Dydaktyki Języków Iberyjskich
- kierunkowy koordynator ds. jakości kształcenia
Prowadzone kursy:
- Wstęp do językoznawstwa
- Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego – poziom zaawansowany
- Psycholingwistyka
- Podstawy komunikacji językowej
- Leksykologia języka hiszpańskiego
- Współczesne kierunki badań językoznawczych
- Historia języka hiszpańskiego z elementami gramatyki historycznej
- Seminarium magisterskie (językoznawczo-glottodydaktyczne).
Wypromował 32 magistrów filologii hiszpańskiej.
Najważniejsze publikacje naukowe:
- Maciej Jaskot, Marta Wojakowska, Wojciech Sosnowski. Culturally anchored lexical units in modern foreign language teaching / Maciej Jaskot, Marta Wojakowska w XLinguae.eu European Scientific Language Review. – 2022, Vol. 15, iss. 3, s. 114-125
- Jaskot Maciej, Wiltos, Agnieszka: Acercamiento al análisis contrastivo de la modalidad epistémica en polaco y español, marcoELE (2020): 34-48 [https://marcoele.com/descargas/31/ensenar-gramatica.pdf]
- Jaskot Maciej: Otraženie na kulturni komponenti v”v frazeologičnite edinici, Balgarski ezik 66, (2019): 93-106 [http://www.balgarskiezik.eu/2-2019/10_Maciej%20Jaskot-93-106.pdf]
- Jaskot Maciej, Wiltos Agnieszka: Nauczanie trybu łączącego (modo subjuntivo) na zajęciach języka hiszpańskiego dla Polaków – refleksja dydaktyczna, w: Wiedza o języku w kształceniu filologicznym / Agata Rozumko, Elżbieta Awramiuk (red.), 2018, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, ISBN 9788374315432, ss. 109-126.
- Jaskot Maciej: Equivalent Culture-Anchored Units Translation? The Phraseological Units Issue, w: Cognitive Studies / Etudes Cognitives (former title: Studia Kognitywne), nr 16, 2016, ss. 57-64, DOI:10.11649/cs.2016.006
- Jaskot Maciej: Odniesienia kulturowe w nauczaniu języka obcego w grupie wielokulturowej – pułapki i wyzwania, w: Linguodidactica, vol. 20, 2016, ss. 133-149.
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):
- “Materiales ELE utilizados en las universidades en Polonia: (des)información sobre selectas formas verbales” 33.er Congreso Internacional de ASELE, Universidad de Burgos, Burgos (Hiszpania), 29 sierpnia – 2 września 2023.
- “Uso y pragmática del pluscuamperfecto de indicativo: reflexión gramatical en la clase de E/LE” IV Congreso Internacional sobre la Enseñanza de la Gramática (Congram23), Universidad de Valencia, Walencja (Hiszpania), 25-27 stycznia 2023.
- “Los culturemas fraseológicos: unidades de anclaje cultural” VII Foro de Lingüística Hispánica Panorama de temas y métodos de investigación, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 11-13 maja 2023.
- “Plurlingveco en Hispanio: la kazo de Andaluzio” 5. Sympozjum interlingwistyczne, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań, Wrzesień 2020.
- „Nauczanie trybu łączącego (modo subjuntivo) na zajęciach języka hiszpańskiego dla Polaków – refleksja dydaktyczna” Konferencja Wiedza o języku w kształceniu językowym, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok, Maj 2017.
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
- autor podcastu Langfulness https://www.youtube.com/channel/UCDNi_TZKMW6DqZsT-V4q6wg
- stała współpraca z podkastową rozgłośnią radiową w języku Esperanto Pola Retradio http://pola-retradio.org/