Filologie a budowa społeczeństwa otwartego. Możliwości, cele, wyzwania.
Katedra Języka i Kultury Hiszpańskiego Obszaru Językowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
zaprasza na konferencję
„Filologie a budowa społeczeństwa otwartego. Możliwości, cele, wyzwania.”
20-21.10.2017, Kraków
Celem konferencji jest stworzenie forum dla międzynarodowej debaty dotyczącej roli filologii, zarówno ojczystych, jak i obcych, w budowie społeczeństwa otwartego. Termin ten, zaczerpnięty z filozofii Karla Poppera, odnosi się do społeczeństwa opartego na wolności, równości, humanitaryzmie oraz myśleniu racjonalnym. Jak podkreśla Popper, ten rodzaj struktury społecznej to relatywna nowość w dziejach ludzkości, co sprawia, że wciąż ma ona wielu wrogów. W ostatnich latach obserwujemy w świecie zachodnim narastającą niechęć wobec wartości, na których społeczeństwo otwarte, w dużej mierze synonimiczne ze społeczeństwem demokratycznym, bazuje. Uważamy, że środowiska akademickie nie powinny pozostawać obojętne wobec niepokojących tendencji, jakie obserwujemy na arenie krajowej i międzynarodowej, występując w obronie tej zdobyczy cywilizacyjnej, jaką jest, wciąż bardzo niedoskonałe, ale autokrytyczne i poddające się ulepszeniom, społeczeństwo otwarte.
Na konferencji pragniemy poruszyć następujące zagadnienia, wiążące się z codzienną pracą na kierunkach filologicznych, jak i w sensie bardziej ogólnym, pracą na uczelni wyższej:
- Literatura i inne formy narracyjne (teatr, film) jako narzędzie budowania dialogu, rozwijania empatii i konstruktywnej krytyki społecznej;
- Analiza literacka jako sposób na rozwijanie ogólnych umiejętności analitycznych i krytycznych;
- Pogłębianie znajomości historii narodowej i międzynarodowej jako podstawa odpowiedzialnej aktywności obywatelskiej;
- Wpływ nauki języków obcych na postrzeganie ludzi z innych kręgów kulturowych;
- Poznawanie obcych kultur jako sposób na niwelowanie postaw ksenofobicznych;
- Tłumaczenie jako podstawa dialogu międzykulturowego;
- Zajęcia z filozofii jako kurs myślenia racjonalnego;
- Uniwersytet jako instytucja stawiająca sobie za cel odkrywanie i przekazywanie prawdy (Statut Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2015:6);
- Uniwersytet jako instytucja odpowiedzialna nie tylko za nauczanie, ale również „wychowywanie studentów w duchu poszanowania praw człowieka, patriotyzmu, demokracji, tolerancji oraz odpowiedzialności za losy społeczeństwa i państwa” (Statut Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2015:7).
Debata ma na celu dogłębną analizę możliwości, celów i wyzwań, jakie stoją przed filologami związanymi z sektorem edukacji uniwersyteckiej w kontekście obserwowanych zmian politycznych i społecznych, jak również poruszenie kwestii odpowiedzialności za obecne i przyszłe losy społeczeństwa otwartego.
Języki konferencji: polski, hiszpański, angielski.
Wykłady panelowe wygłoszą prof. Shelley Godsland z Uniwersytetu w Amsterdamie (filologia hiszpańska), prof. Seth Baumrin z John Jay College of Criminal Justice w Nowym Jorku (specjalizacja teatr), dr hab. prof. UWr Wojciech Browarny (filologia polska) oraz dr hab. prof. DSW Tomasz Zarębski (filozofia).
Kwota opłaty konferencyjnej: 350 zł.
Studenci i doktoranci: 250 zł.
Propozycje referatów prosimy nadsyłać za pomocą poniższego formularza
https://ifh.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/32/2017/06/Registration-Form-31-July.docx
na adres
Przewidywana jest publikacja pokonferencyjna.
W razie pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z dr Eweliną Topolską
Do zobaczenia w Krakowie!
Komitet Organizacyjny
Prof. UP dr hab. Nina Pluta- Podleszańska
dr Jorge Cabezas Miranda
dr Ingrid Petkova Móczárné
dr Ewelina Topolska (koordynatorka)